Yogja, Mt Bromo, Ubud en Tabanan - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Bram en Anouk - WaarBenJij.nu Yogja, Mt Bromo, Ubud en Tabanan - Reisverslag uit Bali, Indonesië van Bram en Anouk - WaarBenJij.nu

Yogja, Mt Bromo, Ubud en Tabanan

Door: bramenanouk

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anouk

09 Maart 2012 | Indonesië, Bali

Het is inmiddels weer tijd voor een kort verhaaltje, want we hebben wel weer een stukje gereisd. We hebben 4 dagen in Yogjakarta gezeten, een van de batikcentra van Indonesië, zoals we ondervonden hebben. Als je rondloopt met je backpack op zoek naar een hotel wordt je continu aangesproken door mannetjes die allemaal familie in NL hebben, 3 zinnen NLs praten en je meer dan bereid zijn je naar de toeristeninformatie bij hun eigen hotel te brengen, of naar een van de vele galerieën waar voor de allerlaatste dag nog speciale batikwerken te zien (en te kopen) zijn. Dat hoeven wij niet zo, want we gaan onze eigen batik maken! In een werkplaats leren we het proces van Suzi en gaan we zelf met de pijpjes met vloeibare was aan de slag, om daarna de doeken te kleuren: 1 kleur per keer, en daarna weer was aanbrengen. Tijdrovend, maar bijzonder leuk, en Suzi zorgt ervoor dat we een mooi resultaat krijgen.
De volgende dag gaan we naar het grote Hindu tempelcomplex van de Prambanan, en dat is erg indrukwekkend. Allemaal verschillende mooie en grote tempels, met oa het Ramayana verhaal in relief erop, het verhaal dat we 's avonds ook bijwonen in het nabijgelegen theater. Het is een balletvoorstelling in prachtige kostuums, mooi om mee te maken.
Vanuit Yogja maken we ook de trip naar de Borobudur, waarvoor we om 5 uur vertrekken om de zonsopgang mee te maken. Helaas is het een grauwe ochtend, maar de Borobudur zelf is erg mooi. We kunnen helaas niet erg rustig rondkijken want er zijn hordes schoolkinderen die allemaal een foto met ons willen. Hierna gaan we op een tour met twee gasten om de brommer, door de dorpjes in de omgeving van de tempel. We zien hoe palmnoodles gemaakt worden, net als aardewerk en tofu.

Na Yogja gaan we weer een lange busreis aan richting Mount Bromo, een caldera-vulkaan in een heel desolate vlakte. De chauffeur van het minibusje rijdt alsof de duivel 'm op de hielen zit, maar we komen gelukkig bij ons verblijf aan de rand van de vulkaan aan. 's ochtends om half vier op om de zonsopkomst te kunnen bekijken. Dikke jas aan, want het is behoorlijk koud boven bij het uitzichtpunt. Hierna rijden we richting Bromo zelf om de krater te beklimmen. Het is een mooi gezicht, al moet je wel je evenwicht bewaren om niet de krater in te vallen. Dit alles duurt slechts een paar uur, en daarna kunnen we wederom de bus in om naar Bali te gaan. We arriveren 's avonds laat in Denpasar en charteren de volgende ochtend een taxi richting Ubud, na een kwartiertje onderhandelen en afdingen. Ubud zelf is een prachtig mooi plaatsje, met overal tempels, offerbeelden, galeries met schilderijen en kleurrijke toeristenwinkels. Het is weer een heel andere ervaring dan Java, omdat men hier Hindu-animistisch is ipv moslim, en het religieus leven er een grote plek inneemt in het dagelijks leven. Iedere ochtend worden er offers gemaakt aan de goden en de kwade geesten, en er zijn talloze ceremonies. Wij hebben mazzel: de voornaamste tempel in Ubud is jarig, en daarom is er de ene avond een processie en de volgende avond een ceremonie in de tempel zelf. Wij mogen zonder correcte kleding niet naar binnen, maar we kunnen wel meekijken, oa naar alle mooie kostuums die iedereen draagt en de grote schalen en manden met offers die de vrouwen op hun hoofd dragen.
We zien nog wat meer van het Balinese leven als we de volgende dag op een fietstocht door de omgeving gaan. 's ochtends worden we bovenaan Mt Kintamani afgezet voor ontbijt. Na een kort bezoek aan de koffieplantage, met koffie- en theeproeverij, gaan we fietsen. Niet echt fietsen trouwens, vooral remmen, want de route gaat alleen maar naar beneden. Onderweg stoppen we bij een leefgemeenschap en lopen we door de rijstvelden, waar we wat over de lokale leefgewoontes en -gebruiken leren. We kunnen kiezen of we nog een stuk omhoog willen fietsen of dat met het busje naar het restaurant gebracht willen worden; wij gaan als enige van de groep fietsen. De lunch is bijzonder lekker, en het is al weer half 5 als we terug in Ubud zijn. 's avonds wonen we nog een wayang kulit voorstelling bij, maar dat gaat iets te snel (het verhaal is lastig te volgen, zeker in het Balinees) en is iets te random (met Engelse intermezzo's over Monica Lewinski en Christiano Ronaldo) voor onze smaak. Op de tweede dag in Ubud doen we 's ochtends weer een kookcursus, en maken we gado-gado, nasi goreng en saté lilit, met groene pannenkoekjes toe. Veel werk omdat er zoveel verse kruiden in gaan en alles gefrituurd moet worden, maar wel erg lekker. 's avonds weer een dans voorstelling, zonder echt verhaal met met prachtige kostuums, veel muziek en tot in de vingertopjes uitgekiende choreografie. Zeker de moeite waard.

Vanochtend zijn we weer verder gegaan richting Tabanan, om familie van Bram te bezoeken. Daniëlle en Richard hebben een supermooi huis in een rustiger deel van Bali,waar we hartelijk worden ontvangen met lekkere hapjes, van pizza tot lokale lekkernijen.

• 09 Maart 2012 - 08:13

Britt:

Wow! Wat een geweldig mooie foto's allemaal! En wat doen jullie ontzettend veel leuke dingen! Ik weet wel wie ik om tips ga vragen als ik ooit naar deze landen ga ;) veel plezier nog op Bali en rust af en toe ook een beetje uit aan het strand hè :)

Liefs Britt

• 09 Maart 2012 - 08:18

Kirsten:

Wat doen jullie super veel! De foto's zijn prachtig. Maar die foto bij die vulkaan... Doodeng dat paadje! Geniet verder!

• 09 Maart 2012 - 08:44

Marijn En Melchert:

Wat een toffe foto's zeg, het zijn echt plaatjes! De Batik ziet er ook heel mooi uit, we zijn benieuwd naar het eindresultaat ;)!
    Zo ze lezen genieten jullie nog steeds volop :)
    liefs Melchert en Marijn

• 09 Maart 2012 - 09:05

Sabine:

hè nee, wat doen jullie nou? Indonesië stond al op mn lijstje, maar nu nog iets meer richting 'must see' :)
    fijne verhalen, mooie foto's! Zelfs met die spin: respect!

• 09 Maart 2012 - 10:03

Oma Hennie:

Wat een leuk verhaal en mooie foto's ik kijk er steeds naar uit om van jullie wat te horen liefs oma

• 09 Maart 2012 - 21:35

Sonja:

ikke = jaloers :)
    Laten jullie die spin wel daar?! Hieh!

• 10 Maart 2012 - 11:32

Eva:

Klinkt weer goed en vet mooie foto's! Alleen die dikke spin is wat minder... Ben wel heel benieuwd naar het batik eindresultaat!
    Geniet nog even, want zo lang is het al niet meer. De tijd vliegt!

Tot snel!

xxx