Ipoh, Penang en Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Bram en Anouk - WaarBenJij.nu Ipoh, Penang en Langkawi - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Bram en Anouk - WaarBenJij.nu

Ipoh, Penang en Langkawi

Door: bramenanouk

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anouk

06 Februari 2012 | Maleisië, Kuala Lumpur

Het is alweer een weekje geleden dat we iets van ons hebben laten horen, dus we hebben een hoop te vertellen. Ons laatste verslag was afkomstig uit Ipoh. Via een contactje van Eddie (onze Guide in KKB) konden we de eerste dag gaan raften in Gopeng. We werden opgehaald door een vriend van Eddie die ons naar de raftlocatie bracht. Samen met een groep Jackass-achtige Duitsers en Engelsen hebben we vervolgens de rivier getrotseerd. Vooral het eerste stuk was best wel ruig en sommige stukjes dus spannend. Maar omdat ons bij de veiligheidsinstructie op het hart gedrukt is om altijd te blijven lachen, doen we dat natuurlijk en geven we elkaar na elke woeste rapid een high 5, waarbij we de peddels in de lucht bijeen steken en daarna met de platte kant van de peddel hard op 't water klappen. 's Avonds in Ipoh bij een van de chinese 'Ayam Tauge' tentjes gegeten. Daar serveren ze slechts een gerecht (specialiteit van de streek), namelijk: kip met tauge. Lekker hoor. Ook de plaatselijk sojapudding geprobeerd bij een toko waar ze zelfs een soort van drive-in hebben voor de klanten die dol zijn op sojapudding. Lekker zoet spul.

De volgende dag zijn we vanuit Ipoh naar de Perak Tong caves geweest, een eindje buiten Ipoh. Deze Chinese tempel is van binnen mooi beschilderd en wederom staat er weer een groot goud beeld (maar net even iets minder gepolijst dan bij de Batu Caves). Via 400 trappetjes kunnen we de cave uitklimmen en hebben we uiteindelijk een mooi (& bezweet) uitzicht. Hierna reizen we door naar Kuala Kangsar en bezoeken we de schitterende Ubudiah moskee, een schitterend bouwwerk met gouden ui-vormige koepels. Ook bezichtigen we van buitenaf het paleis van de Sultan van Perak (die het zo te zien goed voor elkaar heeft). Opvallend is verder de vriendelijke houding van alle moslims hier. Iedereen glimlacht vriendelijk, zegt ons gedag of zwaait. 's Avonds eten bij een van de hawkerstalletjes bij de nightmarket, waar ze weer prima voedsel hebben. We genieten hier uberhaupt echt extreem van al het eten, mmm!

De dag daarna (30 januari) gaan we naar Penang (Georgetown). Dit op aanraden van Eddie, met wie we nog steeds contact hadden. Zijn zoon Nick helpt ons weer op weg met de treintijden zodat we in de middag in Penang aankomen. In Penang veel meer toeristen en we zijn blij dat we vooraf een plekje hebben gereserveerd in Penang Guesthouse. Dit is overigens een schitterend locatie, met een mooie hal, houten trap, hoge gangen, houten vloer, prima! De eerste dag in Penang trekken we het stadje in. We bezichtigen eerst het koloniale gedeelte, met bijv. de mooie clocktower (geschonken door een rijke Chinees aan Koningin Victoria, de toren is net zo hoog als het aantal jaar van haar regeringsperiode). Verder nog langs Fort Cornwallis, cityhall, townhall en het mooie Blue Mansion (Cheong Fatt Tze Mansion) waar we ook een rondleiding krijgen. 's Middags ervaren we weer de zogeheten rainshowers; keiharde regen. De volgende ochtend ontmoeten we Joseph en Bee, vrienden van Eddie die op Penang wonen. Zij nemen ons mee voor ontbijt (Wang Ton Mee) en we slenteren vervolgens wat over marktjes. Ze vertellen ons weer een hoop en geven ons wat tips wat we nog kunnen doen hier in Penang en de omgeving. Uiteraard nemen we deze tips ter harte. 's Middags gaan we dus naar de Botanische Tuin (waar de apen weer volop rondlopen) en daarna naar Penang Hill, waar we een schitterend uitzicht hebben. Inmiddels wordt het wat donker, en dat is mooi; want we willen nog een bezoek brengen aan de nabijgelegen Kek Lok si Tempel. Deze tempel is rondom Chinees nieuwjaar namelijk verlicht als een kermisattractie in de Efteling. We moeten een flinke klim naar boven maken en onderweg worden we nog staande gehouden door een Chinees vrouwtje, die ons een piepklein mandarijntje aanbiedt. Nadat ze heeft begrepen dat wij uit het land van het internationaal strafhof komen, is ze nog enthousiaster, want dat sluit goed aan op de levensfilosofie die ze aanhangt gepredikt door een man waarvan we gelukkig ook het kaartje krijgen. Ondertussen heeft ze van een Ringgit papiergeld soepeltjes twee hartjes georigamied en ze gaat zelfs nog even terug om een grote mandarijn te halen voor ons, net als een van de rode enveloppen die Chinezen ook uitwisselen rondom hun jaarwisseling. Allervriendelijk weer. De tempel is verder erg mooi en druk bezocht. De grootste aandachtstrekker is het 36. meter grote beeld van Kuann Yin, godin van genade. We zijn laat thuis en eten zoals gebruikelijk weer bij een van de tentjes langs de weg. En zoals we inmiddels ook gewend zijn, is het weer spotgoedkoop maar erg lekker!

De laatste dag in Penang gaan we met de bus naar de Spice Gardens. Nadat we ons ondergedoopt hebben met Citronella duiken we de gardens in en krijgen we uitgebreid verteld over alle spices door de guide. We mogen van alles ruiken en proeven. Hij voorziet ons van allerlei informatie, bijvoorbeeld dat kaneel van de twee laag van de schors komt en door het drogen uiteindelijk zo omkrult. Hierna gaan we naar een nabijgelegen fruitfarm waar we door een vriendelijk lachende guide weer rondgeleid worden door wat hij noemt 'de showroom' van de fruitfarm. Hij laat ons alle verschillende bomen zien. Ook laat hij zien waar dragonfruit aan groeit, aan een cactus. Best bizar, maar ook wel weer toepasselijk als je bedenkt hoe de vrucht eruit ziet. Ook stelt hij ons de vraagt of wij wel eens een ananas-boom hebben gezien, of weten waar een ananas aan groeit. Dat blijkt namelijk een plant te zijn, waar de ananas uiteindelijk bovenuit groeit. Heel bijzonder. Zo'n plant levert ok maar een ananas op en dan moet je de bloem van de ananas (dat stuk groen dat boven op 't fruit-stuk zit) in vieren snijden en opnieuw planten voor 'n nieuwe plant). Na de rondleiding kunnen we uitgebreid al het fruit proeven bij het fruitbuffet. Heerlijk heerlijk! Ook krijgen we een verse fruitshake. Op de terugweg naar Penang nog even langs de floating mosque, wellicht vanwege het tij iets minder floating dan we verwacht hadden, maargoed. 's Avonds op aanraden van onze hotelmevrouw eten bij de Red Garden, we proberen de laksa uit (een van de gerechten die we volgens Eddie nog moesten proberen).

Op vrijdag vertrekken we vervolgens met de ferry naar Langkawi. Een zon, zee, strand eiland. Omdat er genoeg verblijfplaatsen zijn, hebben we niet gereserveerd en dat blijkt helaas niet zo gunstig uit te pakken. Omdat de profeet Mohammed bijna jarig is, is er een nationale vakantie (Maleisie is wat dat betreft een ideaal land, want als inwoner pik je alle feestdagen mee van alle religies!). Veel locaties zitten vol dus we belandden uiteindelijk in een ietwat sjofel guesthouse. Maargoed, we zijn al blij dat we wat hebben en duiken daarna lekker de zee in en lezen op 't strand een boekje. Eten doen we weer bij een echte lokale toko. Minder blij zijn we als we terugkomen en we de eerste kakkerlak spotten in de badkamer. Alhoewel ik de kruipende-insecten spray met alle liefde de hele reis ongebruikt in m'n tas had meegesjouwd, ben ik nu best blij dat we die bij ons hebben zodat we die beesten eens even flink kunnen vergassen. De volgende dag dus gelijk op zoek naar een andere locatie. De vriendelijke hotelmanager van de 'Rainbow Lodge' houdt voor ons een chaletje vrij, dus wij zijn weer helemaal gelukkig. De dag zelf maken we een kayak tour door het Mangrove Geopark. Samen met een ander stel en een guide krijgen we eerst een korte rondleiding langs de rotsen en worden we door een cave geleid. Daar maken we kennis met een hele horde vleermuizen. Gezellig. De guide kan leuk vertellen en voorziet ons van interessante informatie en leuke anekdotes (bijv. de man die zich afvroeg waar de mango's toch bleven, hij was toch op een mango-tour, ipv mangrove-tour). Dan stappen we de kayak in en peddelen we richting het mangrove bos. Het is superleuk, want wij kunnen met onze kleine bootjes de mangrove in, terwijl de hordes andere toeristen op een boot erlangs crossen maar er verder niet dieper in door kunnen dringen. Goede keus dus deze trip. We verzamelen de soort van bonen/takjes die aan de mangrove-bonen hangen en plantten die even later in de modder om op deze manier een klein beetje bij te dragen aan dit mangrove park. Uit deze takjes zullen namelijk over een jaar alweer kleine mangroveboomtjes gegroeid zijn. We zien tijdens deze trip trouwens ook nog enorm veel roofvogels (geconditioneerd op het geronk van motoren, en gevoerd met kip, niet al te best) en een kleine maar zeer giftige slang. We mogen ook nog even lekker zwemmen (jee!) en lunchen op 't floating restaurant met pittig tom yam soup en nog wat nasi. Terug van de trip checken we in bij ons nieuwe onderkomen, wat echt een verademing is en wellicht ook een van de mooiste plekjes waar we tot nu toe hebben verbleven. Het is een superschattig chaletje met veranda, woonkamertje en verder verder van alle gemakken (airco e.d.) voorzien. Zelfs de illegale dvd's liggen klaar om op de flat-screen evt. een dvdtje te kijken. Wij smeren 'm verder nog even naar het strand en genieten van een schitterende zonsondergang.

Gisteren zijn we op 'n snorkeltour geweest bij Payar Island. Met een flinke kudde toeristen werden we daarnaartoe gebracht, maar vervolgens was het toch wel echt genieten. Nadat Bram doorhad hoe hij geen water binnehapte hebben we samen heerlijk gesnorkeld en mooie vissen gezien. We hebben nemo gespot en verder nog tal van andere vissen. Toen we eenmaal terug gingen cirkelden er zelfs nog wat haaien rond (ca 1 meter) die verder niet gevaarlijk waren voor mensen, maar toh wel prima dat wij al het water uit waren. 's Avonds hebben we heerlijk luxe gegeten bij een toko waar we al twee avonden lang probeerden te eten maar continu te vol zat. We bestelden de halve menukaart en Bram kreeg een heerlijke vis (die je erg gemeen aankeek met z'n tanden en ogen) voor z'n neus. Nu nog even ons verslagje typen in een van de Internetcafe's en dan gaan we zo de trip maken naar Jerantut (daar komen we vanavond tegen twaalf uur aan, wordt een lange trip dus) om vanuit daar naar Taman Negara te gaan (nature park).

Liefs,
Bram en Anouk

Ps: leuk om al jullie reacties te lezen trouwens! En verder; alhoewel wij vooral natuurlijk niet moeten zeuren zijn we behoorlijk jaloers dat er in NL nu geschaatst kan worden. Trek dus maar een keer extra de schaatsen aan voor ons, dan smeren wij nog een extra laagje zonnebrand op.

• 06 Februari 2012 - 07:32

Kirsten:

Wat hebben jullie weer super veel leuke dingen gedaan!! Die mangrove-tocht lijkt me heel gaaf :)

In Brugge kan helaas nog niet geschaatst worden... Ik ben dus ook jaloers op alle foto's en verhalen uit Nederland!

liefs, Kirsten

• 06 Februari 2012 - 07:49

Martine:

Klinkt allemaal weer geweldig! Enneh..jullie mogen inderdaad niet zeuren;-). Geniet er maar van! xx

• 06 Februari 2012 - 08:24

Sabine:

Hahahaha, kakkerlakken. Toch leuk dat jullie álle flora en fauna mee pakken :)
    Gelukkig relaxen jullie ook om bij te komen van alle indrukken!
    En haaien... dappere zielen zijn jullie! Ik had dat water mooi niet ingegaan.
    En ik zal jullie tip ter harte nemen, volgens mij is de gracht nu dicht genoeg om er een baantje op te trekken. Die is voor jullie!
    Liefs

• 06 Februari 2012 - 10:46

Ineke En Corsmas:

Fijn om weer wat van jullie te lezen. Mooie dingen maken jullie mee. Echt een superreis. Maar ja, dat ijs is hier toch wel super. Gisteren de Loosdrechtse plassen rond geschaatst. De rayonhoofden van de 11stedentocht zijn ook voor ´t eerst bij elkaar geweest.
    Afrikareis is geboekt. Alle info horen jullie wel bij thuiskomst. Wat een vreselijk jaar toch, 2x een wereldreis.
    Laat gauw weer wat van jullie horen.
    En geniet ervan!

• 06 Februari 2012 - 11:31

Danielle Scheltes:

Hallo Bram & Anouk, heel erg leuk jullie reisverslagen. Als jullie tijd en zin hebben om bij ons langs te komen op Bali. Bel dan even +62 817 97 10115

Groetjes, Danielle

• 06 Februari 2012 - 12:23

Oma Hennie:

Wat een leuk verslag en en paar moie foto's erbij ik vond het al lang dure n

Voordat we wat hoorden er zitten wat foutjes in de tekst maar ik weet niet goed hoe ik dat moet herstellen vel liefs oma Hennie en geniet maar lekker

• 06 Februari 2012 - 12:34

Oma Henie:

Ik heb nu gezien hoe ik het kan herstellen dus nog even een berichtje je trekt een leuk gezicht in de boot wel een leuke foto jullie hebben het warm en hier is het flink koud .veel plezier nog veel liefs oma Hennie

• 06 Februari 2012 - 17:43

Hillieta:

Wat een heerlijk verslag weer. Zoveel moois en zoveel vriendelijke mensen.
    Hier stijgt de gevoelsthemperatuur ook, want iedereen is in de ban van de 11stedentocht die er waarschijnlijk toch wel weer niet zal komen.
    Veel liefs, ook van Teigetje die geen pootje buiten zet nu. veels te koud!

• 06 Februari 2012 - 20:09

Eva:

Klinkt weer goed zeg! Jullie hebben echt al vet veel gedaan en gezien. Ik wil meer foto's!

En trouwens, mooie afro brammie :P

xx

• 06 Februari 2012 - 22:03

Floris:

Alles leuk en aardig daar..

Maar wij krijgen een elfstedentocht!!! (waarschijnlijk)...

strakke timing anouk ;)

• 06 Februari 2012 - 23:13

Melchert En Marijn:

Hoi Anouk en Bram!
    Gelukkig maar dat er geen stukje bagage onbenut blijft, nu jullie ook de kruipend-ongedierte-spray hebben kunnen gebruiken ;).
    Hier gaat alles ook nog steeds lekker, nog niet op de schaatsen gestaan, maar van het weekend wel genoten van het witte landschap in de duinen.
    wij zijn weer erg benieuwd naar wat het natuurpark jullie aan nieuwe avonturen brengen gaat!
    liefs Melchert en Marijn

• 07 Februari 2012 - 18:31

Maarten & Jeanette:

Wat is het toch leuk om jullie 'avonturen' te lezen. Volgens ons hebben jullie de tijd van je leven.....!
    Geniet er lekker van..... Liefs vanuit een ijzig Hollandia, brr...