Selangor, KKB & Ipoh - Reisverslag uit Ipoh, Maleisië van Bram en Anouk - WaarBenJij.nu Selangor, KKB & Ipoh - Reisverslag uit Ipoh, Maleisië van Bram en Anouk - WaarBenJij.nu

Selangor, KKB & Ipoh

Door: bramenanouk

Blijf op de hoogte en volg Bram en Anouk

27 Januari 2012 | Maleisië, Ipoh

Ons laatste berichtje was afkomstig vanuit Kuala Lumpur. Inmiddels zitten we in Ipoh (Perak) en weer een hoop meegemaakt. Van Chinese New Year hebben we uiteindelijk vooral de mandarijnen die de Chinezen uitdelen met nieuwjaar en een drakendans in de grote mall in KL meegekregen. Verder is Chinese New Year vooral een aangelegenheid die de Chinezen met de familie vieren. Onze laatste dag in KL hebben we nog een bezoekje gebracht aan de beroemde Petronas Towers en zijn we nabijgelegen Batu Caves gegaan. Dit is een bedevaartsplaats voor Hindu's in een soort uitsparing tussen de rotsen (grot-achtig). Aan de voet van de rotsen stond een enorm gouden beeld en door de stijle trappen te beklimmen kwam je uiteindelijk bij een tempel waar mannen met geel geverfde hoofden een zuiveringsritueel ondergingen. Ook waren en gezinnen die boven een heilig vuur papiergeld verbrandden voor de mensen in het hiernamaals. Erg bijzonder. 's Avonds na een lange dag lekker ontspannen in een van de fishing spa's in de nabijgelegen mall. Na een kwartier giechelend op de rand van het bad gezeten te hebben, terwijl de visjes aan je tenen, voeten en benen knabbelen was het uiteindelijk wel uit te houden.

Volgende dag zijn we richting Selangor gegaan met de bus. Het met de bus gaan is overigens al een belevenis op zich, dus prima vermaak tijdens de reis. In Selangor kwamen we terecht in het Taman Alam Kuala Selangor Nature Park, waar we onder andere heel veel apen en ook een flinke lizard (ca. 1 meter!) hebben gespot. 's Avonds met een bootje de rivier op geweest om de fireflies te spotten. Heel bizar! Eenmaal op het water zie je in de bosjes tal van flikkerende lichtjes. Een soort beschaafde versie van kerstversiering. Een heel erg mooie ervaring. Overnacht in het nature park zelf onder het genot van alle krekels, cicades, etc.

De dag erna met de bus naar Kuala Kubu Bharu, een klein dorpje ten noorden van KL, met als doel te gaan raften. Onze hoteleigenaar vertelde onze wel een gids te kennen die dat organiseerde, dus niet veel later zaten we met Eddie en z'n zoon Nick aan tafel om de plannen voor de volgende dag door te spreken. Raften was helaas niet mogelijk, vanwege het lage waterpeil in de rivier, maar een mooi alternatief was de wandeling naar de Chiling Waterfalls. De volgende dag dus op pad met dit perfect sprekende Engelse duo, maar die Bram wel standaad Brom noemde. 's Ochtends werden we opgepikt met de oude volkswagen van Eddie en reden we eerst voor een ontbijtje naar de lokale markt. Vervolgens op naar de watervallen. Via een flinke klim, waarbij we zo'n 6x de rivier moesten oversteken en ook nog bijna een omvallende boom op ons dak kregen (we konden net op tijd wegspringen), bereikten we uiteindelijk de waterval. En daar was het echt schitterend. Een beetje klimmen op de rotsen en vanaf daar in het water springen, genieten van de zon en de meegebrachte lunch (rijst met kip) verorberen. Geweldig! Na het bezoek aan de waterval ook nog een traditioneel orang asli dorpje bezocht. Aangezien Eddie iedereen kent, kwamen we op plekjes waar we anders natuurlijk niet gekomen waren. Bijzonder om te zien hoe de mensen leven (back to basic). We maakten vrienden met drie kleine meiden. Ze vertrouwden onze gids toe dat ze Anouks haar zo mooi vonden, en nadat Anouk de meiden complimenteerde waren ze niet meer bij ons weg te slaan. Verder ook nog twee tempels bezocht en naar 'n hot spring geweest. Dat laatste is een soort van geiser achtig gebeuren, waarbij er dus zeer warm water uit de grond naar boven komt. De bevolking heeft er een bad omheen gebouwd, en zo kun je dus midden in de natuur van een heerlijk warm bad genieten. De plaatselijke bevolking komt daar dus ook bijeen op hun scootertjes. 's Avonds van een heerlijk diner genoten met z'n vieren en weer ontzettend lekker gegeten. Wat een dag was dat!

Vandaag zijn we dan met de trein afgereisd naar Ipoh. We zien wel weer wat er gaat komen. Tot nu toe is het in ieder geval heerlijk!

Liefs,
Bram en Anouk

Ps: Het is gelukt met het uploaden van foto's. Dus bij ons vorige reisverslag zijn nu ook de foto's te bewonderen.

• 27 Januari 2012 - 12:43

Marco:

Wat cool! leuk ook dat jullie nu al van de gebaande paden af zijn en de binnenlanden aan het verkennen zijn. Jaloers! Overigens, dat plaatsje IPoh wordt toch niet gesponsord door apple of wel?
    geniet er van!

• 27 Januari 2012 - 12:52

Kirsten:

Ik ben zooo jaloers! Geniet van deze geweldige reis :D

• 27 Januari 2012 - 13:28

Lise:

Klinkt goed allemaal! Vooral die waterval ziet er super uit!
    Lukte het jullie om foto's te maken van de vuurvliegjes? Wij kregen dit namelijk niet voor elkaar.
    Heel veel fun verder!

• 27 Januari 2012 - 16:05

Benjamin:

Leuk om van jullie te lezen. Wat jullie schrijven klinkt echt fantastisch! En ik zie dat het helemaal goed komt met het fotoboek... ;-)
    Heel veel plezier verder.

• 27 Januari 2012 - 16:21

Ineke:

Wauw, Anouk en Bram, wat een leuke ervaringen. Het doet mij toch ook wel enigszins denken aan onze reis naar Thailand in 2002. Jullie foto's erbij maken het een ontzettend leuk verslag. We wachten in spanning af naar jullie volgende verslag.
    Geniet ervan.

Liefs
    Corsmas en Ineke

• 27 Januari 2012 - 16:54

Sabine:

Midden in tentamen en scriptiestress is jullie verslagje welkome afleiding! Heb er weer van genoten :)
    Liefs

• 27 Januari 2012 - 19:07

Hillieta&Henk:

Hoi Bram en Anouk, wat heerlijk om zo relaxed te zwerven en zoveel prachtige dingen mee te maken. We kijken elke dag of er weer wat nieuws is. Genieten maar en we zien weer uit naar de volgende berichten.
    Liefs van ons

• 27 Januari 2012 - 22:42

Oma Hennie:

Wat leuk om te zien wat jullie allemaal
    meemaken veel plezier nog met het vervolg van jullie reis veel liefs Oma
    Hennie

• 28 Januari 2012 - 11:43

Marijn:

Hoi Anouk en Bram!
    Toffe foto's! (ook bij jullie vorige verslag trouwens) als ik lees over het gegiechel over aan je benen knabbelende visjes moet ik ook weer terug denken aan ons bezoek aan de waterval in Thailand, wat een vreemd gevoel was dat! Leuk ook om te lezen dat je haar weer bewonderd wordt Nouk ;).
    Ik kijk weer uit naar jullie volgende verslag!
    liefs, Marijn

• 29 Januari 2012 - 10:19

Eva:

Goed verhaal! Er staan ook een aantal leuke foto's van jullie op facebook met de omvallende boom. Veel plezier nog!
    xxx

• 29 Januari 2012 - 12:04

Britt:

Nice nice nice! Die waterval ziet er echt goed uit zeg! En al heel wat exotisch (leuk en minder leuk) wildlife gespot zo te zien. Nouk, beter dat ze je blonde haar bijzonder vinden dan je intens witte benen zoals bij mij ;)

Enjoy!! xxx

• 29 Januari 2012 - 18:30

Dav Id:

Gaaf hoor! En hele mooie foto's zeg.
    Ik ben net terug uit Brugge. Minder exotisch, maar ook leuk :)
    @Anouk: het weekend van 30 maart bezoeken (in elk geval) Linda, Matthijs en ik Kirsten weer. Zet 'm alvast in je agenda ;)

• 31 Januari 2012 - 11:22

Ina:

hoi anouk en bram, leuk om jullie verslag te lezen. wat een belevenis! geniet ervan

• 31 Januari 2012 - 20:53

Rianne:

Leuk om jullie verhalen te lezen Anouk!
    Ben benieuwd hoe rustig je was toen die foto van die spin genomen werd ;)

Veel plezier nog! xx

• 04 Februari 2012 - 11:13

Thies:

Beetje late reactie, maar wel een leuk hoor. Kijk alweer uit naar de belevenissen van deze week. Op tv zag ik laatst een item over die visjes, maar dat werd gewoon in Nederland gedaan :-)
    Geniet ervan! Hier was t vannacht trouwens -23 graden... hoe warm is het bij jullie nu? :$